Pamiętaj o trzech wrogach Twojej turbosprężarki:
- niedostatecznej ilości oleju
- obcych ciałach w zasysanym powietrzu,
- zanieczyszczeniach w oleju.
Niedostateczna
ilość oleju objawia się przede wszystkim uszkodzeniem łożysk,
ocieraniem kół wirnika, utratą szczelności, a nawet pęknięciem wałka.
Przedostanie
się ciała obcego powoduje uszkodzenie łopatek koła, co prowadzi do
wyważenia układu wirującego i w konsekwencji do uszkodzenia pierścieni
uszczelniających.
Zanieczyszczenia w oleju mogą uszkodzić panewki i
czopy wałka, utrudniać przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni
uszczelniających. Mogą to być cząstki metalu lub nagaru. Można
wyeliminować lub zmniejszyć to ryzyko dbając szczególnie o stan układu
ssącego silnika i filtra oleju.
Zauważyłeś niebieskie spaliny!
Przed wymontowaniem turbosprężarki sprawdź, czy wkład filtra powietrza
nie jest zanieczyszczony. Sprawdź również, czy przyczyna nadmiernego
zużycia oleju nie znajduje się w samym silniku (jego zużycie, wycieki).
Turbosprężarka
hałasuje! Zdarza się po prostu, że połączenia śrubowe są poluzowane.
Czarne spaliny. Spadek mocy silnika! Jeszcze raz sprawdź przede
wszystkim sam silnik.
Nie próbuj samodzielnie naprawiać turbosprężarki
Twoja
turbosprężarka jest właściwie prostym mechanizmem, ale wykonana jest z
tolerancjami rzędu mikrometrów, tylko producent turbosprężarki lub
autoryzowane przez niego przedsiębiorstwo ma narzędzia i personel
wyspecjalizowany w naprawach tych urządzeń. Zaoszczędzisz czas i
pieniądze, ponieważ tylko oni doskonale się na tym znają.
Próbuj przewidywać awarie
Jeżeli
zauważysz wycieki oleju, nienormalne drgania albo hałas pochodzący z
turbosprężarki – zatrzymaj silnik. Awaria może być w tym momencie szybko
usunięta. Jeżeli tego nie uczynisz, będziesz zmuszony dokonać naprawy
dużo droższej.
Turbosprężarka wiruje z ogromną prędkością.
Najmniejsza anomalia może błyskawicznie spowodować poważną awarię
(wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju
zniszczyć łożyska).
Nie montuj Twojej turbosprężarki do innego silnika
Każda
turbosprężarka jest konstruowana do określonego typu silnika i
specyficznych warunków jego użytkowania. Różne parametry, takie jak
pojemność silnika, jego moc, sposób eksploatacji (szosa lub teren),
obciążenie pojazdu, wysokość npm to tylko niektóre z czynników, które
uwzględnia konstruktor projektując turbosprężarkę. Jednak pomimo tego
tylko autoryzowany warsztat może zaproponować zamianę oryginalnej
turbosprężarki na inną bez obawy zmiany parametrów silnika.
Pamiętaj o przeszkoleniu kierowcy (operatora)
Najlepsze urządzenie nie wykaże swoich możliwości, jeżeli użytkownik nie jest przygotowany do jego obsługi.
Silniki doładowane wymagają szczególnej przezorności:
Aby
wyeliminować zbyt duże zużycie turbosprężarki nie zatrzymuj silnika
jeśli pracuje na wysokich obrotach ponieważ wtedy turbosprężarka wiruje
nadal z ogromną prędkością, podczas gdy ciśnienie oleju spada do zera.
Uruchamiając silnik poczekaj, co najmniej 30 sekund na wypełnienie
przewodów olejowych, a dopiero potem możesz zwiększyć obroty.
Nie eksploatuj aż do awarii starej turbosprężarki